Fitness

Jak wzmocnić stawy kolanowe?

Ból w stawach kolanowych jest dosyć często spotykany. Jest tak, gdyż ta sytuacja zazwyczaj związana jest z urazami, takimi jak: zwichnięcia, złamania, jak również różnymi chorobami. Absolutnie nie powinniśmy bagatelizować ich bólu i gdy się pojawią, udać się jak najszybciej do specjalisty. Możemy też sami sobie w jakimś stopniu pomóc wzmacniając stawy kolanowe. Jak tego dokonać? W tym artykule postaram się pokrótce odpowiedzieć na to pytanie.

DIETA
Nasze chrząstki kolanowe będą zdrowe i silne, kiedy w naszej diecie znajdą się produkty o wysokiej zawartości białka. Znajdziemy je w takich produktach, jak: chude mięso, zboże, warzywa strączkowe oraz nabiał. Bardzo ważny jest szczególnie w naszej diecie nabiał, ponieważ dostarcza prawidłowego budulca nie tylko chrząstkom, ale i kościom. Natomiast spożywanie roślin strączkowych i zbóż znacznie przyspiesza produkcję mazi stawowej i poprawia jej jakość. Jedzmy również duże ilości owoców i warzyw, gdyż ich spożywanie poprawia elastyczność stawów. Otóż bogactwo witamin, zwłaszcza witaminy C, a także beta – karotenu, flawonoidów zawarte w nieprzetworzonych produktach tego typu zapobiegają rozwojowi zwyrodnień i opóźniają starzenie się stawów. Witamina C natomiast wytwarza kolagen, który jest głównym budulcem chrząstek kolanowych i ścięgien. W naprawdę dużych ilościach witaminę tą zawiera: natka pietruszki, cytrusy, kiełki, jagody, żurawina, owoce dzikiej róży.
ćwiczenia na ból kolan
Źródło: pixabay.com
ĆWICZENIA:
ĆWICZENIE 1
Ćwiczenie to jest ćwiczeniem rozciągającym, które ma za zadanie wydłużyć zarówno mięśnie, jak i ścięgna. Jest tak, gdyż ćwiczenie to zwiększa ruchomość stawów kolanowych. Aby rozpocząć to ćwiczenie najpierw siadamy na piętach. Następnie prostujemy jedną nogę i odginamy tułów do tyłu na dosłownie kilka sekund, po tym czasie pochylamy się do przodu i w tej pozycji znowu wytrzymujemy kilka sekund. Teraz zmieniamy nogę i powtarzamy odchylenie i pochylenie. Oczywiście najlepiej jest wykonać kilka takich serii.
ĆWICZENIE 2 
Następne ćwiczenie na stawy kolanowe to tzw., ćwiczenie  izomeryczne, czyli takie, w którym w trakcie trwania ćwiczenia zmienia się napięcie mięśni, lecz ich długość wciąż pozostaje bez zmian. Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie ud. Pozycja wyjściowa w tym ćwiczeniu to siedzenie na krześle. Pamiętając przy tym, że kolana koniecznie powinny być w stosunku do ziemi pod kątem 90 stopni. Polega ono na unoszeniu nogi na wysokość około 10 centymetrów, z równoczesnym napięciem mięśnia uda. Gdy wytrzymamy tak kilka sekund to opuszczamy nogę. To samo powtarzamy z drugą nogą. Korzystniej dla nas będzie, gdy wykonamy kilka takich serii tego ćwiczenia na nasze kolana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *