Fitness

Jak wzmocnić stawy kolanowe?

Ból w stawach kolanowych jest dosyć często spotykany. Jest tak, gdyż ta sytuacja zazwyczaj związana jest z urazami, takimi jak: zwichnięcia, złamania, jak również różnymi chorobami. Absolutnie nie powinniśmy bagatelizować ich bólu i gdy się pojawią, udać się jak najszybciej do specjalisty. Możemy też sami sobie w jakimś stopniu pomóc wzmacniając stawy kolanowe. Jak tego dokonać? W tym artykule postaram się pokrótce odpowiedzieć na to pytanie.

DIETA
Nasze chrząstki kolanowe będą zdrowe i silne, kiedy w naszej diecie znajdą się produkty o wysokiej zawartości białka. Znajdziemy je w takich produktach, jak: chude mięso, zboże, warzywa strączkowe oraz nabiał. Bardzo ważny jest szczególnie w naszej diecie nabiał, ponieważ dostarcza prawidłowego budulca nie tylko chrząstkom, ale i kościom. Natomiast spożywanie roślin strączkowych i zbóż znacznie przyspiesza produkcję mazi stawowej i poprawia jej jakość. Jedzmy również duże ilości owoców i warzyw, gdyż ich spożywanie poprawia elastyczność stawów. Otóż bogactwo witamin, zwłaszcza witaminy C, a także beta – karotenu, flawonoidów zawarte w nieprzetworzonych produktach tego typu zapobiegają rozwojowi zwyrodnień i opóźniają starzenie się stawów. Witamina C natomiast wytwarza kolagen, który jest głównym budulcem chrząstek kolanowych i ścięgien. W naprawdę dużych ilościach witaminę tą zawiera: natka pietruszki, cytrusy, kiełki, jagody, żurawina, owoce dzikiej róży.
ćwiczenia na ból kolan
Źródło: pixabay.com
ĆWICZENIA:
ĆWICZENIE 1
Ćwiczenie to jest ćwiczeniem rozciągającym, które ma za zadanie wydłużyć zarówno mięśnie, jak i ścięgna. Jest tak, gdyż ćwiczenie to zwiększa ruchomość stawów kolanowych. Aby rozpocząć to ćwiczenie najpierw siadamy na piętach. Następnie prostujemy jedną nogę i odginamy tułów do tyłu na dosłownie kilka sekund, po tym czasie pochylamy się do przodu i w tej pozycji znowu wytrzymujemy kilka sekund. Teraz zmieniamy nogę i powtarzamy odchylenie i pochylenie. Oczywiście najlepiej jest wykonać kilka takich serii.
ĆWICZENIE 2 
Następne ćwiczenie na stawy kolanowe to tzw., ćwiczenie  izomeryczne, czyli takie, w którym w trakcie trwania ćwiczenia zmienia się napięcie mięśni, lecz ich długość wciąż pozostaje bez zmian. Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie ud. Pozycja wyjściowa w tym ćwiczeniu to siedzenie na krześle. Pamiętając przy tym, że kolana koniecznie powinny być w stosunku do ziemi pod kątem 90 stopni. Polega ono na unoszeniu nogi na wysokość około 10 centymetrów, z równoczesnym napięciem mięśnia uda. Gdy wytrzymamy tak kilka sekund to opuszczamy nogę. To samo powtarzamy z drugą nogą. Korzystniej dla nas będzie, gdy wykonamy kilka takich serii tego ćwiczenia na nasze kolana.